ادامه آداب برخورد اجتماعی

در ادامه آداب برخورد اجتماعی

5- رعایت ادب و نشستن: از ادب نشستن اینکه پا رو دراز نکنیم، پشت به حاضرین نشینیم، پایین تر از بزرگان مجلس بشینیم، جمع و جور بشینیم یعنی خودمون رو ول نکنیم (لم ندیم) در ضمن دو زانو نشستن به ادب و تواضع نزدیکتره.

6- تواضع و محبت:در این مورد فکر میکنم نیازی به توضیح نباشه فقط به این جمله معروف اکتفا میکنم : از محبت خارها گل میشود.

7- پرهیز از حرکت نا مناسب: مانند دست در بینی کردن، عاروق زدن، خلال کردن دندان، انگشت در گوش کردن، خاراندن بدن، آب دهان در حضور دیگران بیرون انداختن، حتی سیگار کشیدن و...

8- توجه به سخن دیگران: امیر المومنین(ع) میفرماید: قطع نکن کلام هیچ کس رو (حتی اگه ناحق یا اشتباه بگه) تا زمانی که بهت اجازه بده اونوقت میتونی نهی کنی یا بلند شی و بری. گوش کردن به کلام طرف مقابل نشانه شخصیت شما و احترام اون فرد هست. و تقریبا همه آدم ها کسی رو که خوب به حرفشون گوش میده دوست دارن و برای درد دل کردن بسراغ اونا میرن.

9- مدارا با برادران دینی:این مسئله خیلی مهم هست و میشه گفت حلقه گمشده یا فراموش شده در برخوردهای ما همین نکته است که همیشه و همه جا نباید عیب های همدیگه رو با تندی و خشونت به هم گوشزد کنیم بلکه در خیلی از موارد میشه مدارا کرد. مدارا به زبان ساده یعنی اگرهم کسی با شما برخورد ی کرد که در شانتون نبود ،همونجا سکه یه پولش نکنید بلکه با مهربانی بگذرید . و برای اینکار در آیات و روایات انقدر اومده که دیگه به هیچکس ارزش اینکار مخفی نیست.


متن بالا ترجمه روان و شرح نویسنده بر آیات و روایات اسلامی است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:اسلام, آداب, ادب, اجتماعی, حدیث, معاشرت, برخورد, اخلاق, اخلاق اسلامی,شیعه, دین, حجاب, سلام کردن, مصافحه, | 21:44 | نویسنده : مرتضی |